Slået op d.

New York: Er grøntsager blevet kunst og æstetik for storbysegmentet?

Nyd den æstetiske opstilling af grønsager på markedet ved Union Square i New York på en smuk efterårsdags her i oktober.

Som grønsagerne fremstår på et marked, der er velbesøgt af det veluddannede storbysegment, får det mig til at tænke på, hvorfor der bruges mange kræfter på at få det rå og uforarbejdede grønt til at fremstå så appetitligt og æstetisk?  Det er jo nærmest en slags visual merchandise for grøntsager. Farver og former inspirerer,  og grøntsagerne bliver en æstetisk konstruktion – måske næsten små kunstværker. Visual Merchandise skal jo fremme købet – og det gør det helt sikkert af disse grønsager.

IMG_0524

Sund mad og grønt har jo været en stærk trend i storbyer længe. Se blot på Whole Foods Market som opstod for år tilbage og tiltrækker mange af de travle newyorkere dagligt. Her lægges vægt på det sunde, det grønne og det lokalt producerede.

Opstillinger som jeg møder her omkring Union Square, får mig også til at tænke på, at det passer godt på den selv-iscenesættelse, som præger moderne forbrugere: nu køber jeg smukke ting – eller smukke grønsager og så er jeg….

Det store spørgsmål er, om grøntsagerne bliver omsat til mad hos den travle newyorker eller om de først og fremmest er statements som en del af storbyforbrugers identitet: – jeg køber – jeg viser – altså er jeg.  Mad er efterhånden blevet en af de  vigtigste flash-factor for mange storbyboerne. Det er også tydeligt her i New York.IMG_0530